Stravování

5 tipů pro veganské grilování. Grilujte zdravě a chutně i bez masa

Veganské grilování
Grilování neznamená jen šťavnaté steaky, masové hamburgery nebo klobásky. Na gril toho patří mnohem víc. Zkuste šťavnatou grilovanou zeleninu, náhrady masa nebo veganské burgery. Jsou skvělé.

1. Jak grilovat vegansky?

Grilování klasického masa nebo veganských alternativ se od sebe zase tak moc neliší. Můžete použít stejnou marinádu a postupovat stejně jako jste zvyklí. Je počítejte s tím, že tofu a tempeh se rychleji propečou. U čistě přírodního tofu odsajte přebytečnou vodu, aby do sebe hezky nasálo marinádu. Zabalte ho do utěrky, dejte závaží a nechte asi třicet minut. Pak už můžete marinovat. Nezapomeňte si připravit různé dipy, domácí veganskou tatarku, přílohy a salát.

2. Čím nahradit maso

  • Tofu: nejlepší je v natural formě, takže si ho můžete upravit podle své chuti. Výborně chutná marinovaný v olivovém oleji s bylinkami, česnekem a kurkumou.
  • Tempeh: seženete natural na marinování i uzený, marinovaný nebo smažený. Vyrobit se dá také doma.
  • Seitan: pořídíte marinovaný nebo natural. Hodí se k němu marináda. Svou strukturou výrazně připomíná maso.
  • Rostlinné klobásy, párky apod.: náhražky masových produktů zakoupíte ve většině hypermarketů a také v prodejnách zdravé výživy. Od masa je takřka nerozeznáte chutí ani strukturou. Veeganské klobásky obsahují hodně proteinu a pochutnají si na nich i masožravci.
  • Burgery: veganské burgery neobsahují živočišný tuk, ale mají vysoký podíl bílkovin. Chutnají výborně a možná si je zamilujete víc, jak ty masové.

3. Marinády jedině domácí

Základem většiny marinád je olej, často olivový. Výraznou chuť získáte sójovou omáčkou. Tuto směs doplňte podle chuti šťávou z citronu, hořčicí, česnekem, bylinkami. Nezapomeňte na pepř a sůl. Je možné dosladit agávovým sirupem. A kdo chce změnu, měl by vyzkoušet marinádu ze švestkových povidel či nahradit část oleje sojovým jogurtem a vytvořit méně tučnou verzi.

Tip: Na trhu jsou k dostání nejrůznější bylinkové oleje (olivový olej s bazalkou, chilli či česnekem) dělané ke grilování.

4. Co vše můžete grilovat?

Nezapomínejte na zeleninu, která se dá připravit na 1000 způsobů. Nakrájený lilek, cuketa, paprika apod. pokapejte olivovým olejem, přidejte trochu tymiánu nebo oregana a máte vystaráno. Výborná je i grilovaná kukuřice s marinádou z chilli, olivového oleje, česneku, soli, pepře a šťávy z citronu. A kdo stále nemá dost, může grilovat ananas, jahody, hrušku, jablko a další ovoce. Ke hrušce a jablku přidejte při podávání oříšky, skořici a javorový sirup. Grilovaný banán skvěle doplní strouhaný kokos a k jahodám připravte rozpuštěnou veganskou čokoládu.

V bezmasém menu nesmí chybět žampiony. Potřete olivovým olejem, posolte a dejte na gril. Ještě lépe chutnají s česnekem nebo bylinkami.

5. Jaký zvolit gril?

Musíte mít na veganské grilování nějaký speciální gril? Samozřejmě to není potřeba. Vybírejte podle svých preferencí. Nejoblíbenější je stále gril na dřevného uhlí či brikety kvůli charakteristické vůni spáleného dřeva, která ulpívá na jídle.

Zdroj: gousto.co.uk, thespruceeats.com |fotografie: pixabay.com

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu