Technologie

Auto na vodík si můžete koupit za 1,3 milionu korun, ale slibované vodíkové plničky u nás zatím nejsou

Toyota Mirai
Vodík je často označován jako palivo budoucnosti. Jejich velkou výhodou je to, že neprodukují žádné nečistoty a zároveň nepotřebují dlouhé hodiny nabíjet baterie. Přesto zatím u nás vodíková auta nejezdí. Důvod je jasný. Nemají kde „natankovat“. Jak to vypadá z budoucností vodíkových aut u nás?

Vodíkové vyhlídky

Již v roce 2019 se hovořilo o tom, že by v Česku měly v roce 2020 v rámci sítě Benzina vzniknout první vodíkové plničky, konkrétně v Praze, Litvínově a Brně. První pražská stanici měla vzniknout na Barrandově. Výrobce jako Toyota, který má na trhu za dva miliony vodíkový model Mirai (ano, skutečně se jmenuje stejně jako česká kapela) čeká s oficiálním uvedením pouze na vznik infrastruktury.

Její absence je velká škoda. Proč? Podle odhadů by se měly ceny vodíkového paliva do aut snížit v dalších deseti letech asi o 50 procent, což je více, než se očekávalo. Důvodem by mělo být postupné navyšování výroby a s tím související snižování nákladů. Vodík by se mohl stát velmi silnou konkurencí k jiným alternativním palivům. Předpokládá se, že u vozidel s dlouhým dojezdem by toto palivo mohlo zaujmout významnou pozici na trhu do roku 2025. Pro menší vozidla s kratším dojezdem je zatím budoucnost otevřená. Přesto se vývojáři snaží různé klíčové problémy odstranit, protože eliminace uhlíkových emisí je velmi zapotřebí.

Z toho důvodu vzniklo před několika lety Vodíkové kolegium, které spolupracuje s vodíkovými asociacemi na regionální a národní úrovni, analyzuje různá vládní rozhodnutí, předpisy a technologie. Mezi členky patří například Toyota, Nissan nebo Honda, a právě Toyota vytvořila již výše zmíněné první sériově vyráběné auto na vodík s názvem Mirai. Jeho druhá verze je již na trhu. Jezdí zcela bez emisí, má dojezd přes 600 km a vypouští jen čistou páru.

V ČR chybí čerpací stanice na vodík

Jak již bylo zmíněno v úvodu, v naší zemi aktuálně stále chybí dobíjecí stanice pro elektromobily, který je jen několik stovek, zatímco v sousedním Německu přes dvacet tisíc. Čerpací stanice na vodík u nás nejsou zatím vůbec. První by měla vzniknout snad někdy v tomto roce. Do roku 2023 je plánováno asi osm čerpacích stanic. Dokud tu nějaká nebude, není reálný ani prodej těchto aut, přitom podle ministerstva průmyslu a obchodu by u nás mohlo v roce 2030 jezdit 60 až 90 tisíc aut na vodík. V ČR zatím funguje pouze neveřejná vodíková čerpací stanice v areálu společnosti Veolia Transport v Neratovicích.

Elektromobil jako Tesla, nebo auto na vodík?

Někdo preferuje elektromobil, někdo zase automobily jezdící na vodík. Vodíková auta jsou ovšem také elektromobily, ale elektřinu do klasických elektromobilů vyrábí palivový článek. Prodává se jich mnohem více, lepší je i infrastruktura. Jejich velkou nevýhodou je dlouhá doba nabíjení a obavy z toho, jak nakládat s bateriemi a likvidovat je. Samozřejmě i jejich cena je rozhodující.

Vodíková auta nemají na rozdíl od elektromobilů ani druhotné emise, načerpání vodíku není o nic zdlouhavější než klasické tankování nafty či benzínu. Co do bezpečnosti, prodělala obrovský krok v před. Jezdí taktéž na elektřinu, ale nepotřebují baterie. Zdrojem energie je vodík, ze kterého si auto vytvoří vodu a kyslík a přemění na elektrickou energii. Vozy již sériově vyrábí Toyota, Hyundai či Honda, ale zatím nejsou oficiálně prodávané u nás.

Viditelně má vodíkový pohon určitě přednosti a na trhu má své místo. Přesto nelze jednoznačně říct, že je lepší. Do budoucna se očekává nová generace elektromobilů a nabíječek, zkracování doby nabíjení apod. Zároveň je nutné se zamyslet nad tím, jak byl vodík do automobilu vyroben. Pokud se jednalo o reformaci parou (v současné době převládá), kdy se zahřeje směs metanu a vodní páry na vysokou teplotu, odpadem při spalování je oxid uhličitý, a protože se lidstvo snaží vymyslet alternativy ke snížení emisí, není tato výroba rozhodně v souladu s touto snahou.

I přes některá negativa patří budoucnost udržitelným automobilům. Už jen proto, že světové metropole nechtějí znečišťující auta do svých ulic pomalu pouštět, jako například Amsterdam, který zákaz chystá do roku 2030.

Kdy začnou automobilky u nás prodávat své modely?

Je možné koupit u nás nějaký automobil poháněný vodíkem? Zatím oficiálně ne, ale je možná import například z USA. Průkopníkem by měla být druhá generace vozu Toyota Mirai, kterou si čeští zákazníci budou moci pořídit, až začnou fungovat první tankovací stanice. Vůz trvá natankovat asi tři minuty a dojezd činí v průměru kolem 550 km, při hospodárné jízdě se může vyšplhat až na 700 km. V zahraničí se prodává asi za 1,3 milionu korun. Stejný přístup zaujmula i automobilka Huyndai. Její SUV Nexo nabízí dojezd až 800 km a natankování máte hotové asi za 5 minut. Cena se očekává kolem 2 milionů korun.

Zdroj: techcrunch.com, cnn.com, toyota.com, hybrid.cz, Ministerstvo průmyslu a obchodu |fotografie: pixabay.com

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu