Aktuality Stravování

Grilování si můžete užít, i když steak ani klobása do vašeho jídelníčku rozhodně nepatří. Tipy na veganské grilování

Grilování patří k jedněm z nejoblíbenějších letních aktivit a můžete si ho naplno užít i v případě, že se masu či dokonce veškerým živočišným produktům vyhýbáte. Grilování se totiž může obejít bez klobásek, burgerů, steaků či kapajícího sádla. Už jste zkusili připravit na grilu zeleninu, sýr či některou z masových náhražek? Přinášíme vám tipy na fantastickou vegetariánskou a veganskou grilovačku, na které si pochutnají i masožrouti.

Na zeleninu jen s olejem v ruce

Grilování zeleniny je snadné, může se ale proměnit v noční můru, pokud nebudete dodržovat základní pravidlo – zajistit dostatek oleje. Zelenina totiž v porovnání s masem obsahuje mnohem méně tuku, a tak se při grilování či opékání snadno a rychle vysuší. Tomu se ale dá zabránit potíráním olejem nejen před samotným grilováním, ale také při každém otočení. Získáte tím lahodnou křupavou kůrčičku. Grilovat můžete buď zeleninové plátky nebo ji nakrájet na kostičky a napíchnout na špíz.

Na grilování se hodí zejména papriky, cibule, cuketa, lilek ale třeba i rajčátka.  Naprosto bezkonkurenční je pak kukuřice.  Způsobů, jak grilovanou zeleninu dochutit existuje nesčetně, a tak může být každé grilování trochu jiné. Zeleninu můžete ochutit bylinkami jako je tymián, rozmarýn nebo oregano, další možností je vytvořit si marinádu z oleje a koření (například paprika či čili), citronové šťávy, drceného česneku a soli.

Pokud sýr, pak jedině halloumi

Sýr se na grilu pochopitelně roztéká, a tak to není s jeho grilováním tak žhavé. Z těch tradičním můžeme doporučit především sýr hermelínového typu, který je ale potřeba připravovat v alobalu. Sice tak nebude mít křupavou kůrčičku, ale zato uvnitř bude mít čas se krásně roztéct dřív, než se stačí na povrchu spálit. Dochutit jej můžete bylinkami nebo grilovacím kořením.

Existuje ale i sýr jako stvořený na grilování. Halloumi. Tahle kyperská lahůdka se na grilu nerozteče, a tak je možné jej potřít marinádou a grilovat nakrájený na plátky jako steak. Grilujeme tak dlouho, dokud nezezlátne.

Přeci jen byste si dali klobásku?

V dnešní době je na trhu celá řada chuťově vynikajících masových náhražek, včetně veganských klobásek a burgerů, které můžete na grilu upravovat bez jakékoliv speciální přípravy.  Další možností je připravit si na grilu tempeh, tofu nebo třeba seitan. Skvěle chutnají špízy z tofu a tempehu prokládané zeleninou. Marinovat doporučujeme v oleji se sójovou omáčkou nebo naopak v bylinkovo-česnekové marinádě. Ideální je, pokud použijete bylinky čerstvé místo sušených. Tofu lze samozřejmě připravovat i nakrájené na plátky. POkud se vám nechce tofu nijak složitě dochucovat, můžete si koupit to již rovnou marinované.

Sladká tečka

Připravit si na grilu i dezert? Proč ne. Stačí k tomu trocha ovoce nebo i jen samotné jablko nebo hruška, které ogrilujete jako celek. Připravit si můžete ale i lahodné špízy z ananasu, jahod, jablek a dalšího ovoce. Pokud si budete grilovat banán, pak ho zkuste na závěr posypat strouhaným kokosem.  A jestli vám je sladkého pořád málo, přidejte si ke grilovanému ovoci kopeček vanilkové zmrzliny.

foto: unsplash.com

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu