Projekt MOSE
V polovině července se v Benátkách poprvé testovala mobilní hráz, která má ochránit město před stoupající mořskou hladinou. V případě potřeby zahradí Jaderské moře, a voda z něj se tudíž nedostane do benátské laguny. Za běžných okolností bude kilometr a půl dlouhá bariéra, kterou tvoří 78 uzavíratelných bran, uložena na mořském dně. Při stoupající hladině je možné ji vztyčit během 30 minut, a tak zablokovat přílivovou vlnu na vstupu do laguny.
Desetiletí průtahů a korupce
Stavba MOSE (Modulo Sperimantale Elettromeccanico) byla naplánována již v 80. letech minulého století, začala ale až v roce 2003. Výstavbu provázely průtahy, skandály a korupce. Cena za tu dobu trojnásobně překročila původní odhady. Projekt je sice nyní ve fázi testování, to ale bude pokračovat ještě zhruba 18 měsíců. Celý systém by měl být zcela dokončen a připraven k ostrému provozu v roce 2022.
Město záplav
Benátky se s velkou vodou musejí vypořádávat po celou dobu svojí existence. Během 20. století ale ztratily 23 cm ze své nadmořské výšky, což je z velké části dáno výstavbou v průmyslové části Porto Marghera. Kanál pro ropné tankery zbudovaný v první polovině 20. století ji zároveň propojil s otevřeným mořem. Jakmile hladina v laguně stoupne o 90 cm, začínají se zaplavovat ulice města, polovina z nich je zaplavena při nárůstu hladiny o 140 cm. Nejhorší záplavy za poslední půlstoletí postihly Benátky vloni v listopadu, kdy bylo zaplaveno 80 % starého města, nenávratně poškozena Bazilika svatého Marka a škody se vyšplhaly na víc než miliardu eur.
Kritika
Projekt MOSE nevítají ale všichni s nadšením. Podle ekologických aktivistů mohou bariéry poškodit mořské dno v laguně. I během testování musela italská policie zastavit protestující ze skupiny No Mose, aby nebylo testování narušeno.
zdroj: MOSE Venezia, BBC, La7, Kooperativa, wikipedia | fotografie: unsplash.com
Přidat komentář