Společnost Stravování

Jíst zdravě a držet si správnou váhu se dá i bez počítání kalorií a sledování výživových doporučení

Nadváha a nezdravý životní styl představují na rozdíl od koronaviru skutečný problém, který naši populaci ohrožuje. Jíst zdravě a držet si svoji váhu v normálu je přitom velmi prosté a obejde se bez počítání kalorií, studia dietologických doporučení a hladovění.

Obezita vs koronavirus

Za poslední půlrok by se mohlo zdát, že tím nejzávažnějším zdravotním ohrožením naší společnosti je pandemie koronaviru. Tento virus přitom žádné reálné dlouhodobé ohrožení nepředstavuje, na rozdíl od jiné pandemie, se kterou se západní svět již dlouhou řadu let potýká, pandemie obezity. Ostatně jsou to dominantně lidé s nadváhou či obezitou, kterým koronavirus dokáže způsobit významnější zdravotní problémy. Zdravé stravování, které je prevencí i léčbou, přitom není o nic komplikovanější než nasazení roušky.

Skutečné potraviny

Vlastně by se dalo shrnout do jednoho jediného doporučení, které dlouhodobě prosazuje například dietoložka Margit Slimáková. Jezte skutečné potraviny. A pokud budou v bio kvalitě, pak je to jen bonus navíc. Co si pod takovou skutečnou potravinou představit? Mohlo by se jim trochu zjednodušeně říkat základní suroviny, tedy potraviny, které jsou jen minimálně průmyslově zpracované. A to se týká i jejich původu. Jde o jakékoliv potraviny rostlinného původu, ideálně vypěstované v kvalitní půdě a bez použití chemie, patří mezi ně ale i jakékoliv živočišné potraviny, které pocházejí ze zvířat, se kterými se dobře zacházelo a která byla krmena pro ně přirozenou potravou.

Průmyslově (ne)upravené

Velká většina potravin, na které dnes narazíme v běžném supermarketu, prošla významnou průmyslovou úpravou. Některé z nich jsou spíše koktejlem všelijakých uměle vyrobených chemikálií a je nepochopitelné, že mohou být vůbec označeny za potraviny, natož ty skutečné. Jsou nicméně obecně využívané průmyslové postupy, které jsou jen ve velkém prováděné „domácí“ úpravy surovin, jako je například výroba másla ze smetany. Jde čistě o fyzikální postup, a rozhodně tedy není třeba takto upravené potraviny vyřadit ze seznamu skutečných potravin. To stejné patří o plnotučném tvarohu nebo plnotučném bílém jogurtu. Jakmile ale výrobce potravin tento jogurt jakkoliv dále upraví, tedy dochutí, obarví, osladí, odtuční apod., o skutečnou potravinu se již nejedná.

Co tedy (ne)jíst

Základem je tedy jíst a při vaření používat pouze skutečné potraviny a vyhýbat se těm průmyslově zpracovaným. Můžeme tedy jíst úplně cokoliv, jen ne potraviny průmyslově upravované, tedy plné aditiv jako jsou barviva, aromata, konzervanty, ztužovadla, ochucovadla, cukr, sladidla, bílou mouku atd. Základem zdravé stravy jsou tedy ovoce, zelenina, obiloviny a další potraviny rostlinného původu, maso, mléko a další přirozené potraviny. Ze svého jídelníčku nemusíte vyřazovat ani například kakao, zmrzlinu či čokoládu, jen je potřeba vybírat si ty skutečně kvalitní bez přídatných látek.

Nehladovět

Pokud jíte skutečné potraviny, nemusíte si lámat hlavu ani s počítáním kalorií ani množstvím jídla, které sníte. Jezte tolik, kolik potřebujete, tedy dosyta. Nepřejídejte se, ale ani neodcházejte od jídla s poloprázdným žaludkem. Přejíst se sušenkami je problém, příliš mnoho snědených jablek ale problém skutečně není. Díky tomuto přístupu se můžete také kolem jídla a stravování přestat stresovat. To samo, jak je známo, vám pomůže udržet tu správnou váhu, protože stres je sám o sobě jedním z významných faktorů, které vedou k přibírání na váze.

foto: unsplash.com

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu