Technologie

Jsou elektromobily opravdu jen nepraktickým snem ekologů?

Tlak na přechod na elektromobilitu sílí, zavazují se k ní jednotlivá města i celé státy, automobilky nabízejí stále širší paletu elektrovozů včetně populárních SUV. Řada lidí nicméně považuje, často mylně, elektromobily za naprosto nedostatečnou alternativu k autům se spalovacím motorem. Jsou jejich limitace opravdu tak velké, nebo jedeme jen v kolejích starých mýtů?

Vyvrátit mýty

Na tuto otázku se pokusila přehledně a srozumitelně odpovědět Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) a připravila informační materiál, ve kterém přináší informace a argumenty, které reagují na nejrozšířenější mýty o elektromobilitě. Připravili jsme pro vás přehled těch nejzásadnějších.

Elektromobilem nanejvýš na nákup

Je pravda, že u elektromobilů je potřeba vždy zvažovat jejich dojezd a možnosti dobití, nicméně už dávno neplatí, že vydrží na jedno nabití jen pár desítek kilometrů a pro běžného uživatele se tak nehodí. Na trhu jsou auta s menší baterií (a tedy nižší dojezdovou vzdáleností kolem 100 km), ale také ty s velkou baterií, které ujedou naráz 200 – 300 km, jako je Hyundai Kona Electric. Tím se ale netřeba limitovat, dojedete v klidu i větší vzdálenost, jen je potřeba cestou zastavit na rychlodobíjecí stanici. Menší baterii nabijete za 10 – 20 minut. Pro fajnšmekry se pak nabízí Tesla, která má dojezd až 500 km.

Není kde nabíjet a trvá to dlouho

Elektromobil snadno nabijete i z běžné 230V zásuvky s jističem 10 nebo 16A. Za hodinu nabíjení dodá do akumulátoru vašeho elektromobilu 2,3 kWh respektive 3,6 kWh. Menší, městské elektromobily, například VW eUP, tak nabijete z nuly na sto procent za 6 – 8 hodin, což je zhruba čas, který trávíte v práci, nebo přes noc. Elektromobily se silnější baterií (nad 30 kWh) mají silnější palubní nabíječky a zvládnou v klidu i průmyslovou zásuvku. Při jejím použití nabijete přes noc hravě i 100 kWh elektromobil.

Nejrychlejší možností je využít rychlodobíjecí stanice, které se objevují už i u obchodních center či na pumpách. Z 200 dobíjecích stanic, které u nás provozuje ČEZ, jich je rychlodobíjecích 130. Jejich mapu najdete zde.

Nekouří mi sice motor auta, ale emise stejně vyprodukuje elektrárna

Nejde jen o emise CO2, ve spalovacím motoru vznikají i emise dusíku či polétavý prach. Při napájení elektromobilů pochopitelně záleží na původu elektřiny, nicméně spalování v menším je jednak méně efektivní než ve velkém, zároveň také netvoří elektřina z fosilních zdrojů celý energetický mix. Té je v tom našem zhruba 50 %. Analýzu dopadů celého životního cyklu elektromobilů v porovnání s auty s naftovým resp. benzínovým motorem nabízí předloňská studie Evropské agentury pro životní prostředí.

Emise z výroby elektromobilů jsou vyšší než jejich úspora při provozu

Z analýzy jasně vyplývá, že po započítání celého životního cyklu mají elektromobily nižší ekologickou stopu než srovnatelně výkonné benzínové či naftové automobily. Emise z výroby jsou sice u elektromobilů vyšší, ale během provozu se tento deficit rychle vyrovná a celkové emise jsou nižší. Při současném energetickém mixu v EU přibližně je to o 17–30 % a toto číslo s odstavováním uhelných elektráren jen poroste.

Nabíjení příliš zatěžuje síť

Tohle rozhodně neplatí o nabíjení z domácí zásuvky, ale pouze o rychlodobíjecích stanicích. Ty lze posílit takzvanými vyrovnávacími bateriemi. Takovéto stanice najdete například v Praze v Duhové ulici nebo ve Vestci u Prahy.

Neustrnout

Je nepochybné, že ani elektromobily nejsou ve všech směrech dokonalá auta, ale to neplatí o žádných vozech. Je nezpochybnitelné, že pokračovat ve spalování nafty a benzínu v dopravě není pro nás a klima na planetě udržitelé a změna musí přijít a dle nabídky automobilek již také přichází. Není tedy třeba se jí zuby nehty bránit, ale hledat způsoby, jak přechod na elektrická auta co nejvíce usnadnit.

zdroj: asep.cz, elektromobilita.cz, ihned.cz, EEA |fotografie: unsplash.com

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu