Nezařazené

Na ekologii ekonomicky: I v kanceláři můžete myslet na přírodu a jako bonus ušetřit firemní peníze

Nejen domácnosti ale i firmy procházejí díky koronavirové pandemii a s ní spojenými restriktivními opatřeními těžkými časy a snaží se šetřit náklady, kde to jen jde. Jednou z možností je zavedení některých ekologických kroků, které ušetří přírodu a hlavně potřebné finance. A nemusí to být vůbec málo.

Informujte svoje zaměstnance i návštěvníky, pochopitelně nenásilně

Zavedli jste v kanceláři řadu k přírodě i firemní kase šetrných opatření a byli byste rádi, aby je dodržovali, pokud možno, všichni zaměstnanci? Nikdo z nás nechce mít hlídacího psa za zadkem, jak ale pracovníkům i návštěvě opatření vhodně připomenout. Řešením mohou být plakátky šetrné spotřeby. Po úvodní informační schůzce, kde shrnete nová opatření, důvod jejich zavedení a jejich dopady, rozmístěte na vhodných místech v kanceláři plakátky, které je budou nenásilným způsobem, ale neustále připomínat. Pokud jsou vtipné a vhodně rozmístěné, informují zaměstnance o jednotné kancelářské identitě a zvoleném způsobu společenské zodpovědnosti. Jsou příležitostí nejen k zamyšlení, ale také ztotožnění se s kancelářskou filozofií a k pobavení.

Oboustranný tisk je přeci samozřejmost, nebo ne?

Nejlepší je pochopitelně netisknout vůbec a je dobré to zaměstnancům připomínat, například krátkou otázkou v patičce každého mailu. Některé dokumenty ale skutečně potřebujeme mít v papírové podobě. Spotřeba papíru bývá v kancelářích obrovská a jedním ze způsobů, jak ji omezit, je právě oboustranný tisk. Aby toto opatření skutečně fungovalo, je nutné, aby byl oboustranný tisk automaticky přednastaven všem zaměstnancům. POkud to tak není, málokdo bude tisknout na dvě strany – buď z lenosti, nebo prostě proto, že si tiskové možnosti neumí sám nastavit.

V České republice spotřebováváme kolem 150 kg papíru na osobu ročně, 50 – 70 % z toho mají na svědomí právě kancelářské provozy. Oboustranný tiskem se dá podle odborníků ušetřit asi 40 % nákladů. Jeden zaměstnanec spotřebuje v průměru 10 papírů denně, to je 2400 za rok. Při současných cenách tak můžete ušetřit zhruba 500 na zaměstnance na rok.

Jak dále ušetřit při tisku

  • Výběrem správného písma lze ušetřit až 30 % toneru a tedy i nákladů, ideální je bezpatkový Absolute Green, Century Gotic nebo Times New Roman.
  • Kopírujte a tiskněte zmenšeně, aby byla plocha papíru co nejefektivněji využita.
  • Znovu používejte papíry již z jedné strany potištěné, zaveďte si na ně v kanceláři speciální box.
  • Došel vám toner? Nechte si ho znovu naplnit a ušetříte až 50 % nákladů.

Vypínáme spotřebiče, pokud je zrovna aktivně nepoužíváme

Je to skutečně překvapivé, ale správným výběrem spotřebičů s energetickými štítky A+ až A+++ a jejich vhodným používáním se dá ušetřit velké množství financí a energie. Pořizovací náklady mohou být sice vyšší, ale rychle se díky úspoře energie zaplatí.

Samozřejmostí by mělo být vypínání počítačů, tiskáren, kopírek a dalších spotřebičů na konci pracovního dne a na svátky, víkendy a dovolené, během krátkých pauz by se měly vypínat alespoň obrazovky. Nejvhodnější je opět nastavit automatické vypnutí všech spotřebičů hodinu po konci pracovní doby, buď přímo na samotném zařízení, nebo společným spínačem.  Spotřeba energie je velká i v režimu stand-by, při jeho úplném vypínání lze ročně ušetřit za každý multifunkční přístroj (kopírka s tiskárnou apod.) až 350 kWh za rok, to je kolem 1000 korun.

Další tipy:

  • Nezapínejte přístroje rutinně, ale až když je budete potřebovat.
  •  Tiskněte a kopírujte najednou, když je přístroj v aktivním módu.
  • Vyměňte několik malých tiskáren a kopírek za jeden větší přístroj.

Šetrné zářivky

Šetrné zářivky jsou již dnes ve většině provozů samozřejmostí. Vhodným rozvržením osvětlení, využitím přirozeného světla a důsledným zhasínáním, které může zajistit například časový spínač, ušetříte značné množství peněz. Například v IKEA ušetřili po zavedení centrálního vypínání spotřebičů a světel zhruba 50 % nákladů na tuto oblast.

Netopit se v potu

Lidé u nás jsou zvyklí přetápět svoje domovy i kanceláře a přijde jim normální, že i v zimě chodí doma či v práci v krátkém tričku. Výjimkou není termostat nastavený na 24 nebo i více stupňů. Dostačující teplota v kanceláři je přitom mezi 18 – 21 °C.  Jediné, co je potřeba, je obléknout si svetřík nebo třeba sako a budete se cítit příjemně. Samozřejmostí by mělo být nastavení nižší teploty pro dobu, kdy v kanceláři nikdo není, jako je mimo pracovní dobu nebo o víkendu, kdy je dostačující teplota 15–16° C. Teplota na chodbách nemusí tuto hodnotu překračovat ani v pracovní době.  Snížením teploty o 1 °C snížíte náklady na vytápění o 5–6 %. Pokud na stěnu za radiátor umístíte obyčejnou hliníkovou fólii, odrazí se až 90 % tepla zpět do místnosti.

Neplýtvat na toaletě

Duální splachování vody umožňuje malé spláchnutí 2–3 litry vody a velké spláchnutí 6–10 litru vody. Můžete tak ušetřit 50–70 % vody. Náklady na toaletní papír vyrobený ze dřeva, které mnohdy pochází z nelegální těžby, jsou enormní. Hygienické pomůcky z recyklovaného papíru mohou být přitom velmi kvalitní a zároveň finančně úspornější. Úspora za šetrnější splachování i hygienické pomůcky je několik set korun za každého zaměstnance za rok.

Na jedno použití? Nechceme

Zapomeňte na věci na jedno použití a to ani pro návštěvy nebo například firemní rauty. Nádobí, talíře, hrnečky, příbory i ubrousky si pořiďte takové, které využijete znovu a znovu. Zrovna tak nepoužívejte jednotlivě balené cukry, láhve s vodou, sušenky apod. I vaši byznysoví partneři ocení vodu s ledem z citrónem servírovanou ze džbánu víc než tu v plastové či skleněné láhvi. Úspora na nákladech je obrovská. Například při spotřebě 10 půlitrových balení vody denně zaplatíte měsíčně zhruba 220 korun, stejné množství kohoutkové vyjde na pětikorunu. O několik set procent dráž vyjdou ve srovnání s kilovkou cukru také jednotlivě balené cukříky.

Kávu a čaj nakupujte zásadně ve velkých baleních, je to nejen ekonomičtější ale také ekologičtější.

Vyměňte cestování za internet

Díky koronaviru se tahle dříve nepopulární možnost stala téměř pravidlem. Místo na služební cestu, se kterou jsou spojeny náklady navíc i emise skleníkových plynů, zorganizujte telekonferenci. Možností jak se kvalitně spojit s kolegy ze zahraničí z pohodlí vlastní kanceláře či dokonce domova je v dnešní době nespočet.

zdroj: setrnakancelar.cz, Greenpeace, Arnika, Carbon Trust, Ekodomov | fotografie: unsplash.com

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu