Společnost

Nákup v bezobalovém obchodě je překvapivě snadný. Proč ho vyzkoušet? Rozhovor

Bezobalu je nezisková organizace, která zkoumá a vyvíjí způsoby, jak co nejúčinněji předcházet vzniku odpadu. Mezi širokou veřejnost šíří myšlenku zero waste, před 7 lety zároveň otevřela první bezobalovou prodejnu v republice. Letos v dubnu bude v Praze otevírat již čtvrtou. O tom, jak se v bezobalovém obchodě nakupuje, co je k tomu potřeba, jaký sortiment nabízí, i o tom, jak je to s kvalitou potravin na trhu, jsme si povídali s Any Veselovskou.

Vaše organizace se snaží propagovat zero waste životní styl. Jednou z aktivit, které děláte, je i provoz bezobalových obchodů. Jak se liší od běžných supermarketů?

Prodejny Bezobalu se od supermarketů liší ve většině ohledů. Jejich hlavním záměrem je nabídnout lidem možnost šetrného nakupování bez zbytečných obalů a zároveň, a to je pro nás velice důležité, sortiment zaměřený na kvalitní potraviny s velkým zastoupením biopotravin a základních potravin. Na druhé straně u většiny super/hyper a podobných dalších marketů jde spíše o zisk. V naší prodejně je naprosto odlišné prostředí, které spoluvytváří absence slev a souboje značek. Nikde nevidíte písmenka, obrázky, obaly, ale přímo potraviny a kosmetiku. To je dost odlišný pocit.

Usilovat o zisk je ale přeci přirozené

Když je pozornost nasměrovaná k zisku, lidé, suroviny, procesy, zkrátka vše se může stát zdrojem a je těžké vyhnout se určité bezohlednosti. Pro nás je to naopak snadné, ať už jde o bezohlednost vůči lidem či prostředí, Jde nám o to, aby naše prodejny nabízely cesty k nákupu těm, pro které jsou důležité hodnoty udržitelnosti nebo ohleduplného chování k prostředí. Máme to v hledáčku a to určuje vše ostatní.

Rozumím tomu správně, že tedy nabízíte jen výrobky firem, které splňují nějaké, řekněme, standardy udržitelnosti?

V regálech a násypnících Bezobalu není prostor pro soutěž o značku ani cenu. U nás nenajdete reklamy, poutače, slevy. Těstoviny si vyberete podle toho, z čeho jsou vyrobené, a ne podle toho, kterou značku znáte z reklamy nebo kdo se dostal na nesmyslně nízkou cenu. Tomu odpovídá i výběr dodavatelů. Ceníme si systému ekologického zemědělství, který nedrancuje půdu, a tak hledáme  dodavatele z této oblasti. Pokud je to možné, volíme lokální možnosti, což je snadné například u mléčných produktů, ale velice nesnadné u luštěnin, rýže a dalších surovin.

A všechny výrobky jsou pochopitelně bezobalové …

Bezobalový způsob dodávek je řešený zejména vratnými nádobami a pokud to není možné, na řadě jsou velkoobjemová balení.

Mají zákazníci jistotu, že kupují skutečně kvalitní výrobky?

Na rozdíl od supermarketů nabízíme více základních potravin a méně zpracovaných výrobků, ve kterých bývají koktejly konzervantů, barviv a velký objem palmového oleje – to v našich policích nenajdete. Kde v supermarketu můžete zažívat pocit, že se nemusíte bát, protože víte, že zboží v regálech někdo pečlivě vybíral a myslel na to, aby vám ani přírodě neubližoval, ale naopak prospíval? V supermarketu si musíte bedlivě číst složení, pátrat po původu a snažit se rozlišit, co je pravda a co marketing. U nás se zákazníci naopak často uvolní, protože ze zkušenosti vědí, že nám mohou věřit.

Znamená to tedy, že prodáváte jenom zdravé výrobky?

Zaměřujeme se hlavně na základní potraviny, těch zpracovaných je minimum. Asi dvě třetiny našeho potravinového sortimentu jsou v bio kvalitě a složení pečlivě hlídáme. Nakoupíte u nás i alkohol nebo sladkosti. Je to nezdravé? Než se pustíte do úvah, upřesňuji, že jde o velice kvalitní cider, bio víno, gumové medvídky bez želatiny barvené ovocnými šťávami nebo sušenky z bio pekárny. Prodáváme přírodní kosmetiku a eko drogerii. Je pro nás stěžejní, abychom chemií nezatěžovali životní prostředí ani lidské tělo.

Snadno si dokážu představit, že si koupím do vlastního sáčku třeba rýži nebo těstoviny, spoustu výrobků přeci ale nejde bez obalu prodávat.

Ale kdepak. Bez obalu se dá prodávat prakticky všechno. Jistě, bez nádoby nebo sáčku si domů mouku ani jar neodnesete, a tak si musíte přinést vlastní. Na sypké potraviny plátěné sáčky, na zbytek sklenice nebo dózy. Nápoje, široký sortiment mléčných výrobků, ořechové pomazánky, zavařeniny a podobně nabízíme ve vratných, především skleněných, obalech. U nás seženete i zubní pastu, kterou naplníte skleničku nebo dávkovač. Ten je sice z plastu, ale dá se doplňovat donekonečna.

Takže se u vás dají nakoupit všechny běžně používané suroviny?

Ano ;-). Nakoupíte tu, co si vzpomenete. Vše do spíže a lednice i do úklidové komory a koupelny. Šampóny, prací gely, sušené ovoce, stáčené oleje, vanilkový cukr, tofu, olivy, kávu, čaje…

potřeby na bezobalové nakupování

Jak s bezobalovým nakupováním začít a co je k tomu potřeba?

Možná už chodíte nakupovat s vlastními sáčky na ovoce, zeleninu, pečivo a jste zvyklí nosit v kabelce nebo batohu látkovou tašku. V tom případě stačí sbalit pár sáčků a sklenic a vydat se na nákup. Na místě si vlastní obaly zvážíte, sami naplníte a u pokladny tu a tam poradíte prodavačům, co je v kterém sáčku. A je nakoupeno. Na začátku dubna otevíráme na Florenci novou prodejnu, kde bude zákazníky čekat krok navíc – zvážit nádoby i po nabrání zboží. Odměnou jim bude o to rychlejší odbavení u pokladen a možnost míchat zboží přímo do nádob (například různé druhy ořechů nebo sušeného ovoce).

Zní to jednoduše, ale pro řadu lidí to chce možná hodně odvahy.

V případě, že jste zero waste elév a pouze vás láká ochutnat, jaké to je a jestli je to pro vás, začněte klidně pozvolna. Přijďte se prostě podívat a i když přijdete nepřipraveni, nemusíte odejít s prázdnou. V sortimentu jsou zero waste pomůcky, a tak si na prvním nákupu pořídíte třeba voskovaný ubrousek na svačinu a látkový pytlík, do kterého rovnou naberete pár sušenek, rýži nebo čočku. V lednici jsou k dispozici sýry, mléko, smetana a v policích kusové zboží – zavařeniny, pesto, nápoje. Ty je také možné nakupovat “bez přípravy”.

Myslíte, že jednou budeme do bezobalových obchodů chodit tak běžně jako dneska do klasických supermarketů?

Ano, doufáme. Už jsme se nasytili, možná i přesytili dost. Máme za to, že ve společnosti roste imperativ zodpovědného chování a bažení po smyslu, o který jsme možná někde na cestě přišli. Projevuje se to v iniciativách ve školství, výchově, zemědělství, a tedy i v oblasti výroby a distribuce potravin. Historický způsob přemýšlení i nakupování stále převažuje, ale u obojího nové možnosti sílí.

lidé nakupující v bezobalovém obchodě

Co chystáte do budoucna?

Minulost potvrdila, že je o náš způsob distribuce potravin zájem, a současnost našeptává, že zájem roste. Jednou z našich hlavních snah tedy aktuálně je nabídnout příležitost k bezobalovému nakupování většímu množství lidí a zjednodušit a zpříjemnit ho. Doufáme v to, že se staneme přístupnější těm, co váhají a mají obavy. Bezobalové nakupování ještě stále není tak běžné, aby okolo něj nevznikaly mýty a domněnky. Rádi bychom ukázali, že neprodáváme jen čočku a hrách J, ale plnohodnotný sortiment potravin. Také, že ve výsledku je nákup o poznání snazší a rychlejší, než si možná mnozí myslí. Tři čtyři uličky, vše po ruce, žádná kličkovaná mezi značkami ani záplava zbytečností.

Děkujeme za rozhovor!

I my děkujeme za příležitost přiblížit čtenářům realitu bezobalového nakupování a motivace k tomu, proč je pro nás bezobalu a zero waste posláním.

zdroj: Lenka Pipková | fotografie: bezobalu.org

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu