Nová studie
Vědci z americké Yale univerzity zkoumali emise, které se při působení vysokých teplot uvolňují z asfaltu a došli k překvapivým závěrům. Nárůst teploty asfaltového povrchu ze 40 na 60 °C, což je například během léta zcela běžný jev, došlo ke zdvojnásobení uvolňovaných emisí. Jde z velké části hlavně o uhlíkaté sloučeniny.
Spoluautor studie Drew Gentner navíc dodal, že tyto sloučeniny spolu často ve vzduchu reagují a vytvářejí nebezpečný aerosol. Může následně dojít až ke vzniku mikročástic PM2,5, které jsou pro lidské zdraví jedním z nejrizikovějších typů vzdušného znečištění. Pokud na asfaltový povrch navíc přímo svítí slunce, může se uvolňovat až 300 krát více emisí.
Horší než auta
Výfukové emise budou s nárůstem podílu elektromobilů postupně klesat, ale emisí uvolněných z rozehřátého asfaltu bude dle studie přibývat. Hlavní příčinou je změna klimatu, která vede v nárůstu tepoty a to především ve městech.
Aby ale bylo možné očekávaný nárůst emisí přesně stanovit, bude potřeba udělat další studie, které prozkoumají množství uvolňovaných látek v průběhu celé doby životnosti asfaltu, a také ty, které se více zaměří na chemické reakce, ke kterým mezi jednotlivými uvolňovanými chemikáliemi dochází.
Jako jedno z možných řešení asfaltových emisí se nabízí pokrýt povrch asfaltových silnic tenkou vrstvou materiálu, který zabrání přehřátí asfaltu. Tyto materiály jsou ale teprve ve fázi výzkumu.
zdroj: NewScientist | fotografie: pexels.com
A pak se autor článku probudil a zjistil, že je nový den. Nasazením elektroaut budou emise klesat, tak to je dobré vědět kde. Možná tam, kde zrovna jedou, ale určitě ne tam odkud získávají šťávu k pohybu po tom hnusným černým smradlavym asfaltu. Raději řešit vodík k pohonu než takovéto prkotiny. Zatím není nic co by asfal relevantne nahradilo.