Móda a krása

Proč je udržitelný rozvoj důležitý pro módní průmysl

Moderní módní průmysl je mnohamiliardové odvětví ovlivňující život ve všech koutech naší planety. Byznysu se daří, ale za jakou (nepeněžní) cenu?

Triko má na triku devastaci životního prostředí

Móda je druhým „nejšpinavějším” průmyslem na světě, hned za tím ropným. Díky přílišné konzumaci zboží a rychlé produkci se dostal módní průmysl na úplně jinou cestu, než na jaké stál před 100 lety a pomáhá devastovat životní prostředí. Přestože na začátku průmyslové revoluce stála výroba látek, jeden z hlavních ničitelů přírody se z módního průmyslu stal až relativně nedávno.

Nová kolekce a pak zase další

Podle filmového dokumentu True Cost, jehož tvůrci se zaměřili právě na hrozivý dopad módního průmyslu na životní prostředí, vyhodí průměrný Američan každý rok až 38 kilogramů oblečení, bot a doplňků. Silně k tomu pomáhá rozmach tzv „fast fashion”, levných trendy kolekcí, které se neustále obměňují.

Fast fashion by nemohla existovat bez bleskového tempa produkce oblečení a stejně rychle se měnících trendů poháněných například hvězdami Instagramu. Zákazníci jsou tak na každém kroku bombardováni neustálými připomínkami toho, co ještě nemají, ale musí mít. Stačí však pár týdnů a do módy se dostane zase jiná kolekce. Ve skutečnosti samozřejmě nikdo tak ohromný počet oblečení nepotřebuje. Autoři True Cost říkají, že celkově spotřebujeme 80 miliard kusů oblečení měsíčně a jedná se o 400% navýšení oproti stavu před dvaceti lety.

Kudy vede cesta z rychlé módy?

Každý kus oblečení, jestliže se nejedná o ekologicky šetrný výrobek, obsahuje nebezpečná barviva, toxiny či pesticidy, které se dostanou do půdy po jejich odhození. Spolu s chemikáliemi spotřebovává módní průmysl také obrovské množství vody. Od samotné produkce až po příliš časté praní doma. Odhadem se na výrobu jednoho obyčejného bavlněného trika spotřebuje asi 10 220 litrů vody.

Hlavní otázkou tedy je, jak tento škodlivý stav změnit a jak ke změně mohou přispět jednotliví spotřebitelé. V první řadě se musí změnit náš přístup k oblečení jako ke spotřebnímu zboží. Je důležité nakupovat s rozmyslem a uvědomit si, že nepotřebujeme každý kus oblečení, o němž někdo tvrdí, že je právě trendy. Značky samotné pak musí změnit produkční procesy a soustředit se na kvalitní a zároveň ekologicky šetrné materiály.

ArtZóna uvádí sérii Pod podšívkou o udržitelnosti v módě


Při dnešním tempu spotřeby využíváme zdroje mnohem rychleji, než je zdravé pro nás i naši planetu. Naštěstí mnoho módních značek netrpí hluchotou a naslouchají žádostem o udržitelnější přístup k oblečení. Od ekologicky šetrnějších materiálů až po nové technologické nápady, přístup módního průmyslu se začíná pomalu měnit k lepšímu. Udržitelnost je extrémně důležitá a všichni by se o ni měli zajímat. I společnosti jako je Nike, H&M, Adidas nebo Zara, známé pro svoji nadvýrobu a podporování rychlých módních trendů, pomalu ale jistě přecházejí k šetrnějším řešením. Změna nastane především tehdy pokud vyjde o nás, spotřebitelů a obyvatelů Země. Cesta před námi je ještě hodně dlouhá, ale tady je alespoň hrstka typů, na co se dívat při ekologicky a ekonomicky šetrném nákup.

Značka ORGANIC a BIO

Oblečení s touto značkou musí být vyrobeno z přírodních materiálů pocházejících z ekologicky šetrných farem, které nepoužívají pesticidy. Například bio bavlna se pěstuje zcela bez použití pesticidů, geneticky modifikovaných plodin či umělých hnojiv. Podobné materiály jsou v módním průmyslu čím dál tím oblíbenější.

Značka FAIR TRADE

Označení výrobku jako Fair Trade znamená, že během produkce nedošlo k porušování práv jednotlivých pracovníků, farmářů a dalších lidí zapojených do výroby. Díky Fair Trade výrobkům dochází k pozitivní změně v životech lidí závislých na módním průmyslu, který je proslulý špatnými pracovními podmínkami či nízkými platy. Jednou z prvních značek, která začala svoje oblečení vyrábět jako Fair Trade produkty, je People Tree. Už 25 let se tato značka chová férově ke všem svým zaměstnancům a dodavatelům (především pěstitelům bavlny).

Přírodně zbarveno

Velmi důležitým faktorem z hlediska šetrnosti oblečení jsou barviva použitá při výrobě. Kvůli jejich výraznosti a nízké ceně se stále ve velké míře používají umělá barviva. To má pak za následek jak znečišťování vodního bohatství v okolí továren, tak ohrožování vodních zdrojů v blízkosti skládek. Některé společnosti proto volí raději přirozená přírodní barviva, která neobsahují nebezpečné látky. Mezi přirozená barviva patří například kurkuma, indigo nebo slupky z cibule.

zdroj: inhabitat.com | fotografie: unsplash.com

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu