Utrechtská láska k bicyklu
První holandská cyklostezka vznikla roku 1885 právě v Utrechtu. Celé centrum města je od 60. let minulého století z větší části pěší zónou, v loňském roce otevřel Utrecht také několikapatrové parkoviště pro 12 500 kol, největší stavbu svého druhu na světě. Při budování některých částí města ale mysleli urbanisté hlavně na motoristy. Nově budovaná rezidenční čtvrť Merwede tak bude první utrechtskou čtvrtí bez aut.
Vítejte v Merwede
Radikální proměnu kancelářské oblasti v jihovýchodní části města spolu dali dohromady radnice a majitelé pozemků v této čtvrti. Pokud vše půjde hladce, do roku 2024 by se tahle 24 hektarová oblast mezi dvěma kanály měla proměnit v Merwede, živou a ekologickou rezidenční čtvrť bez aut. Počítá se s tím, že v Merwede najde bydlení přes 12 000 lidí, čímž by se zařadila mezi největší čtvrti svého druhu na světě.
Nejen byty
V Merwede najdou svoje místo i dvě nové základní školy, zdravotní středisko, střední škola, sportovní centrum a také obchody. Vzhledem k tomu, že se nemusí při plánování myslet na auta, může být veřejný prostor řešen skutečně funkčně a efektivně. Počítá se se zelení, biodiversitou i adaptačními prvky na změnu klimatu.
Zapomeňte na auto
Hlavní architekt projektu Marco Broekman počítá s tím, že se bude v Merwede až na naprosté výjimky jezdit pouze na kole. Autům mají sloužit jen čtyři slepé 60 metrů dlouhé ulice, určené předně pro logistickou obsluhu. Pod nimi budou garáže pro ty, kteří se nedokážou zbavit své závislosti na automobilu. Míst bude ale jen třetina v porovnání s počtem domácností a budou extrémně drahá. V projektu se počítá s tím, že residentům bude k dispozici 300 sdílených aut.
Zelená čtvrť
Střechy domů pokryjí v Merwede solární panely a zeleň, pod zemí se vybuduje nejrozsáhlejší tepelný výměník v Holandsku, který zajistí vytápění i chlazení celé čtvrti. Čtvrť by měla být téměř energeticky neutrální.
zdroj: fastcompany.com, forbes.com | fotografie: unsplash.com
Přidat komentář