Bydlení

V Nanovo dávají vdechnout nový život starému nábytku. Jaký to má smysl a je o něj vůbec zájem? Rozhovor

V roce 2011 otevřeli Adam Karásek a Jiří Mrázek Nanovo, obchod s originálním užitým uměním a designem z  Československa druhé poloviny 20. století. Renovují a prodávají starý nábytek a doplňky, ale svým zákazníkům nabízejí také možnost nechat si u nich opravit nábytek vlastní nebo si nechat navrhnout celý interiér. Proč si někteří zákazníci raději připlatí za starý nábytek, místo aby si koupili nový? A má to vůbec smysl? O tom jsme si povídali s jedním ze zakladatelů Nanovo Jiřím Mrázkem.

 Jak vznikla myšlenka založit Nanovo?

Myšlenka sama vznikla na mojí studijní stáži v Berlíně, kde jsem narazil na řadu obchodů, kde se prodávaly věci, které u nás běžně v nabídce obchodů nebyly, a to nábytek a doplňky z druhé poloviny 20. století. Chtěl jsem tuhle možnost nejen nabídnout našim zákazníkům, ale především ukázat světu, že i český design 2. poloviny minulého století má svoje kouzlo. A tahle myšlenka rezonovala také s potřebou dělat něco, co má smysl. Takže teď s Adamem Karáskem, se kterým jsme Nanovo založili, renovujeme a prodáváme hezký kvalitní nábytek a hezké věci, které dlouho vydrží a dají se opravit a používat roky či desítky let dál.

Čemu konkrétně se dneska věnujete?

Začínali jsme prodejem nábytku a designových předmětů z druhé poloviny 20. století, před časem k tomu přibyla nabídka renovace vlastního nábytku zákazníků. Musím říct, že po letech sbírání zkušeností a kontaktů jsme schopni opravit téměř cokoliv, a co nezvládneme my v naší dílně, tak na to umíme najít velmi schopné řemeslníky. Nabízíme také interiérový design, kdy kombinujeme to staré s novým, protože třeba koupelnu nebo kuchyň moc lidí starou mít nechce. Ani my. I proto máme v nabídce také  nový nábytek, jsou to hlavně třeba židle a stoly. Vybíráme věci po celé Evropě a často jde o něco, co se již vyrábělo například v 50. letech a nyní došlo k obnově výroby.

Mají lidé o renovovaný starý nábytek zájem?

My máme ten dojem, že ano. Ono vybavit si interiér jenom novým nábytkem, to zvládne každý, jenom záleží na jeho finančních možnostech. Ale trochu si s tím interiérem pohrát, vybavit ho starým nábytkem, který například doma nikdo nemá, nechat si opravit a přečalounit křeslo po předcích, ke kterému mám vztah, tak to mi přijde jako zajímavá alternativa.

Naši zákazníci jsou hlavně ti, kteří si s interiérem rádi hrají, baví je to, mají na to čas a peníze. A taky to jsou tak trochu sběratelé, což je jedna z vášní, která nás k založení Nanovo vedla. Většinou jde o lidi, kteří dbají na vizuálno kolem sebe, hezky se oblékají, mají rádi hezké věci. Věkově jsou to lidé určitě přes třicet, kteří již mají zajištěné základní potřeby, jako je bydlení či auto, takže už si mohou hrát a ten svůj život si ladit.

Dnešní době dominuje konzum a takzvaná fast fashion. Obdobné trendy se dají pozorovat i v oblasti výroby nábytku, který se často stává spotřebním zbožím na “jedno” použití. Jak se v takovémhle prostředí prodává starý nábytek z druhé ruky?

My nikoho nijak přesvědčovat nemusíme, za námi již přicházejí lidé, kteří jsou přesvědčeni, že je lepší si pořídit starý kvalitní nábytek než něco rychloobrátkového a rychlospotřebního, a taky se jim to líbí. Takže my žádnou osvětu moc neděláme. Rozhodně nechodíme mezi lidi a neříkáme jim, aby si nekupovali nábytek třeba v IKEA, protože jim pravděpodobně vydrží jen krátce a pokud ho třeba kvůli stěhování rozloží, už ho nikdy zase nesložíte.

Samozřejmě nechci vůbec tvrdit, že všechno z IKEA je nekvalitní, to rozhodně není pravda, já sám tam nakupuji často a rád a nic špatného mi na tom nepřijde, jde spíš o takový stereotypní příklad.

Všimli jsme si ale, že opravdu hodně lidí si teď začíná opravovat starý nábytek, který má doma nebo který si někde vyhlídli na bazaru. To se děje opravdu hodně.

Proč někteří lidé upřednostńují starý nábytek i přes jeho vyšší cenu?

Nevím už, kdo to řekl, ale tady to rozhodně platí na sto procent, že nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci. Ve chvíli, kdy investujete do něčeho, co vám vydrží desítky let a pokud se to rozbije, můžete si to opravit, protože je to vyrobeno z kvalitních materiálů, tak to je zkrátka dobrý důvod si na začátku trochu připlatit. A naši zákazníci tohle chápou.

Ale já jsem takový zvláštní sběratel. Mně by se třeba líbilo mít pár bot, který mi vyhovují, na celý život. Chtěl bych mít celou takovouhle sestavu věcí; dvoje boty, dvoje kalhoty a tak dále, abych nemusel přemýšlet nad tím, co si koupím jiného a nového. Mě to nakupování moc nebaví.

 O jaký nábytek je hlavně zájem?

My jsem měli na začátku hodně široký záběr, chtěli jsme prodávat všechno od nábytku přes šperky, porcelán, doplňky, příbory … . Ale nakonec jsme od těch úplně nejmenších věcí, jako jsou různé vázičky, příbory a další doplňky, upustili. Soustředíme se teď hlavně na nábytek a větší předměty a různé unikáty, jako jsou například svítidla, která byla vyrobena jen pro nějaký konkrétní objekt v limitovaném počtu a která jsou tím pádem vzácná. Ideálně se snažíme dohledat i konkrétního designéra, který je navrhoval. To, co v současnosti nabízíme na webu a co prodáváme, to je výsledkem naší osmi, devítileté cesty, kdy jsme čistili náš sortiment a nabídku, aby odpovídala tomu, o co je největší zájem. Obecně letí hlavně různá křesla, židle a další sedací nábytek.

Jaké máte plány do budoucna?

Momentálně pracujeme na novém webu, kde bude fungovat i e-shop, chceme tam nabídnout také více nového nábytku, protože jsme objevili několik dalších zajímavých značek, které bychom rádi představili v České republice. Začali jsme také vyrábět nábytek podle původních návrhů, především pana Jiroutka, ale chystá se i výroba jednoho křesla ze 70. let, na které pracujeme se slovenským výrobcem, a také jsme navázali spolupráci s jedním významným designérem 60. a 70. let. K tomu se chceme více zaměřit i na návrhy interiérů, po čemž je velká poptávka. Myslím, že to je dost plánů do konce roku.

Děkujeme za rozhovor a přejem hodně zdaru!

foto: nanovo.cz

Sdílejte článek:

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Zavřít reklamu